Als ondernemer bepaal je zelf wanneer en hoeveel je werkt. Wil je op een zonnige dag met je partner naar het strand? Dan hoef je aan niemand vrij te vragen. Toch ervaren zelfstandig ondernemers meer spanning in de balans tussen werk en privé dan werknemers, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Hoe komt dat? En hoe zorg je als kleine ondernemer voor een goede verhouding tussen werk en privé?
Last-minute opdrachten, onrealistische verwachtingen van klanten en de neiging om klanten altijd tevreden te willen stellen: vooral ondernemers met een klantgericht bedrijf hebben moeite met het combineren van werk en hun privéleven. Dat blijkt uit onderzoek van bestuurskundige Anne Annink, waarmee zij in 2017 promoveerde aan de Erasmus Universiteit. Ondernemers ervaren over het algemeen een hogere werkdruk, meer financiële zorgen en minder steun van collega’s dan werknemers. Met een verstoorde werk-privébalans ligt stress of zelfs een burn-out op de loer.
De rol van motivatie
Wat kun je zelf doen om de balans tussen werk en privé te bewaken? Denk allereerst goed na over de vraag of je wel écht zelfstandig ondernemer wil zijn, adviseert Annink. Uit haar onderzoek blijkt dat ondernemers die zijn gestart omdat ze kansen zagen over het algemeen meer tevreden zijn met hun werk-privébalans dan ondernemers die noodgedwongen ondernemer zijn geworden. Ervaar je veel stress en twijfel je of je eigen baas wil blijven? Lees ook ons blog ‘Zelfstandig doorgaan of in loondienst werken’.
Naar een betere balans
Wil je starten of doorgaan met ondernemen? Bedenk dan goed hoe jij het ondernemerschap gaat combineren met jouw privéleven. Wij geven je vier tips voor een gezonde werk-privébalans:
- Baken je werktijd af
Als ondernemer hoef je niet van 9 tot 5 op kantoor te zijn. Die vrijheid kan heerlijk zijn, maar er schuilt ook een gevaar in. Niets belet je om tot diep in de nacht door te werken of tijdens het eten je zakelijke mail te checken. Probeer daarom vaste werktijden te blokken in je agenda en stem ze thuis af. Af en toe ’s avonds of in het weekend werken (als de meeste mensen vrij zijn) kan fijn zijn: je wordt dan niet afgeleid door telefoontjes of mails tussendoor en kunt in alle rust werken. Maar voorkom dat het een gewoonte wordt. Of zorg voor meer momentjes voor jezelf op andere tijden. - Geef je grenzen aan
Neem voldoende tijd voor jezelf en voor je partner of gezin. Ook als de zaken goed gaan. Plan rust in je agenda en durf ‘nee’ te zeggen als het te druk wordt. Blokkeer de zwemles van je zoon of de hockeywedstrijd van je dochter in je agenda. Laat weten wanneer je bereikbaar bent – en wanneer niet. Mailt een klant ’s avonds of in het weekend? Dat kan, maar geef aan dat je erop terugkomt als jij weer werkt. - Schakel notificaties uit
Heb je de neiging om meteen op vragen van klanten te reageren? Of kun je zakelijke berichten moeilijk uit je hoofd zetten? Zet in je vrije tijd de ‘niet storen’-functie van je telefoon aan en zet de notificaties op je laptop uit. Wil je bereikbaar blijven in noodgevallen? Maak een speciaal e-mailadres aan voor dringende vragen. Stel in dat je alleen van dit mailadres pushnotificaties ontvangt. Andere berichten kunnen wachten tot je weer aan het werk bent. - Besteed taken uit
Als ondernemer heb jij de touwtjes in handen. Durf ze soms ook los te laten. Schakel hulp in voor taken waar je zelf geen energie van krijgt of onvoldoende kennis van hebt. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om je boekhouding uit te besteden. En lig je regelmatig wakker van de koers van jouw onderneming? Of twijfel je over strategische keuzes? Zoek dan een vertrouwde sparringpartner die met je meedenkt.Dat geeft een gerust gevoel, ook op tijden waarop je niet werkt.Ontdek wat een administratiekantoor hierin voor jou kan betekenen.
Bron: NOAB Keurmerk