Het Grachtenmuseum Amsterdam timmert hard aan de weg en wordt bij een steeds groter publiek in binnen- en buitenland bekend. Het bezoekersaantal steeg van 39.000 in 2022 naar 63.000 in 2023. En dat is goed nieuws, want het zonder subsidie draaiende museum overleefde ternauwernood de coronacrisis. Directeur Martijn Bosch besloot bij zijn aanstelling op 1 april 2022 de administratie efficiënter te maken, real-time financieel inzicht te krijgen en duidelijke prognoses te maken. Hij ging daarvoor de samenwerking aan met Cijfers die Tellen, waar hij al eerder goede ervaring mee had opgedaan.

Wat is er in het Grachtenmuseum Amsterdam allemaal te beleven?

‘We zijn – uiteraard – gevestigd in een grachtenpand, op de Herengracht. Bij ons ontdek je hoe Amsterdam van een vissersdorp uitgroeide tot een bruisende wereldstad. Hoe de grachten ontstonden, waarom ze nog steeds belangrijk zijn en hoe het nu eigenlijk zit met die ‘stad gebouwd op palen’? We nemen je mee langs diverse stijlkamers met de sfeer van de grachtenpanden van weleer. In een indrukwekkende audiovisuele tentoonstelling ga je op een reis door 400 jaar Amsterdamse geschiedenis. We hebben een vaste

tentoonstelling en daarnaast tijdelijke exposities van voornamelijk Amsterdamse kunstenaars, fotografen en andere makers. We zijn actief en afwisselend, er is elke drie à vier maanden wel iets nieuws te beleven.’

Hoe is het museum ontstaan?

‘Gerard Krans is de founding father van het museum. Hij heeft het twaalf jaar geleden, ten tijde dat de grachtengordel Unesco Werelderfgoed status kreeg, met veel hulp uit de museale wereld geopend. Inmiddels is het museum een zelfstandige stichting en huren we nu het pand van hem. We draaien op met name de kassa-inkomsten, de verkopen in onze shop en op sponsoring, schenkingen en fondsdonaties.’

Wie komen er op bezoek in het museum?

‘Zo’n dertig procent van onze bezoekers komt uit Amsterdam, 70% zijn toeristen, want inmiddels zijn zij gelukkig volop terug in de stad. Ook veel schoolklassen uit verschillende stadsdelen komen bij ons langs. Het is opvallend hoeveel jonge mensen belangstelling hebben voor de geschiedenis van de Amsterdamse grachten.’

Waarom kozen jullie afgelopen jaar voor Cijfers die Tellen?

‘We wilden meer efficiency in onze administratie én real-time inzicht in onze financiële situatie. Ook wilden we eenvoudig rapportages kunnen maken voor ons bestuur. We hebben bij Cijfers die Tellen onze wensen aangegeven, ik ken ze van mijn activiteiten voor de Museumnacht in Amsterdam. Ze hebben onder meer de koppeling gemaakt tussen ons geautomatiseerde kassasysteem en onze online Exact boekhouding. We hebben nu ook een visual planner waarin we al onze cijfers, zoals kosten en prognoses, van dag tot dag kunnen inzien. Tot op factuurniveau aan toe. Met name die prognoses zijn voor ons belangrijk. Want we werken veel met uitgestelde omzet. Van mensen die met een Museumjaarkaart een bezoek brengen en touroperators waarmee we zakelijke deals sluiten. De inkomsten daarvan komen later pas binnen, ze lopen niet gelijk met het bezoek zelf. Ook hebben ze onze boekhouding zo ingeregeld dat ook het verwerken van sponsoring, schenkingen en bijdragen van fondsen goed en helder geregeld zijn. Al die verschillende inkomstenstromen en uitgaven zijn nu heel overzichtelijk verwerkt en inzichtelijk in onze online administratie. Cijfers die Tellen heeft dat heel nauwkeurig, zorgvuldig en slim geregeld.’

Wat is verder hun toegevoegde waarde?

‘We hebben nu eens per drie maanden overleg. We stemmen af hoe alles loopt, geven aanvullende wensen door en er wordt aan echt maatwerk, echte finetuning gedaan. Minstens zo belangrijk is dat Cijfers die Tellen volop met ons mee- en vooruitdenkt. Zij zijn precies die derde partij die je je wenst om compleet grip op de cijfers van je organisatie te houden. En om financieel vooruit te kunnen kijken. Dat geeft een enorm gerust gevoel. Bovendien houden we door alle administratieve ontzorging en efficiency nu veel meer tijd en ruimte over om ons volledig te kunnen richten op de invulling van wat voor museum we willen zijn, op nieuwe exposities en activiteiten en op het werven van steeds meer bezoekers.

Kijk voor meer informatie op grachten.museum

Meer weten wat Cijfers die Tellen jou als ondernemer te bieden heeft?

Neem gerust contact met ons op.