Annika Rettig was altijd al een paardenmeisje. Op haar vierde mocht ze van haar ouders op les, op haar dertiende had ze haar eerste pony. Inmiddels is ze 38 en als oprichter en eigenaar druk met Clickhorse Marketing, hét online marketingbureau voor de hippische wereld.

 ‘Ik heb lange tijd dressuur gereden en deed hbo dier- en veehouderij aan de Hogeschool Van Hall Larenstein’, vertelt Annika. ‘Daar ontdekte ik de marketing. Tijdens mijn masterstudie Business Administration heb ik me daar verder in gespecialiseerd. Verder ben ik tot op de dag van vandaag helemaal gek op alles rondom paarden.’

Groter wordt het niet …

Annika werd docent marketing en combineerde dat met freelance opdrachten. ‘Van het organiseren van events in de hippische wereld tot het ontwikkelen van websites en communicatie via social media. Vervolgens koos ik voor een baan bij Frankwatching, dé community voor iedereen die zich bezighoudt met marketing, communicatie, social media en tech. Het was voor mij een enorme leerschool in de praktijk. Daarnaast runde ik één dag in de week Clickhorse Marketing. Ik dacht altijd: groter wordt dat bedrijf van mij niet.’

100% ondernemer met acht medewerkers

Toch zat de groei erin en werd het als snel tijd iemand aan te nemen. ‘Voor vier dagen in de week, terwijl ik zelf nog steeds vier dagen bij Frankwatching werkte’, vertelt Annika. ‘Ook kwam er even later nog een jonge student bij. Ik stuurde het team aan naast mijn eigen job. Ik werkte wel zo’n 70 tot 80 uur per week. Je begrijpt dat dat uiteindelijk te veel werd. Dus waagde ik drie jaar geleden de stap. Ik liet een hele leuke baan achter en koos fulltime voor Clickhorse Marketing. Tenminste, dat dacht ik. Want zodra ik 100% zelfstandig ondernemer werd, kreeg ik corona. En even daarna … werd ik zwanger van inmiddels een heerlijke dochter!’

Full service bureau

Inmiddels bestaat Clickhorse Marketing uit zeven mensen en is het uitgegroeid tot een full service online marketing bureau voor de hippische wereld. ‘We ondersteunen allerlei soorten bedrijven met de ontwikkeling van hun merk en het in de markt zetten van hun producten of diensten’, legt Annika uit. ‘Je moet dan denken aan producenten van diervoeder, paardenverzorgingsmiddelen en andere producten rondom paarden. Maar ook aan veilingen, organisatoren van hippische events, de KNHS, noem maar op. We hebben passie voor paarden, kennen de hippische sector en spreken de taal. Ook buiten Nederland zijn we actief, met name in Duitsland,. Ik ben er geboren, heb er 18 jaar gewoond en beschik er over een uitgebreid netwerk.’

‘Click’ met klanten

Het ontwikkelen en onderhouden van websites en social media, digitale contentproductie en doelgroepgerichte online advertentiecampagnes, je kunt het zo gek niet bedenken of Clickhorse Marketing doet het. Ook is de paardenwereld bij uitstek geschikt voor het inzetten van influencers. ‘Samen met de klant bekijken we wat zinvol, haalbaar en betaalbaar is’, legt Annika uit. ‘Bovendien monitoren en meten we alle resultaten, want we zijn performance gedreven. En we zijn betrokken, open en eerlijk. We zeggen ook wel eens tegen een klant: niet doen, zonde van je geld. We zijn die betrokken marketingcollega’s van buiten het bedrijf. We willen echt de ‘click’ met onze klanten maken. Voor kleine ondernemers die het een te grote investering vinden om ons in te schakelen is er bovendien het online platform Equipreneurs. Ondernemers vinden er allerhande cursussen en coachingsprogramma’s tools om hun eigen digitale communicatievaardigheden te verbeteren. Bovendien fungeert het als community, zo dat deelnemers ook van elkaars kennis en ervaringen leren.’

‘We hebben passie voor paarden, kennen de hippische sector en spreken de taal’

Up-to-date cijfers, heldere prognoses

Van meet af aan besteedde Annika haar complete boekhouding uit. ‘Toen ik een BV wilde oprichten, ben ik op zoek gegaan naar een ander kantoor dat de juiste administratieve kennis en ervaring voor die ondernemingsstap had’, kijkt ze terug. ‘Mijn rechterhand Lisanne had eerder al bij een manege tot volle tevredenheid gewerkt met Cijfers die Tellen. In het eerste gesprek met hen was er meteen de klik die ik zocht. Ze hebben mijn administratie, mijn inzicht en dus mijn ondernemerschap naar een hoger niveau getild. Tot die tijd miste ik up-to-date cijfers en heldere prognoses om mijn groei en ambities goed te kunnen sturen. Cijfers die Tellen zorgt ervoor dat dat allemaal tot in de puntjes is geregeld. Bij vragen of nieuwe ondernemersideeën kan ik altijd bij ze terecht en schakelen ze snel. Ook hebben we elk jaar een face to face sparringsgesprek om te bespreken hoe Clickhorse Marketing draait en welke doelen en ambities we hebben. Er wordt dan echt meegedacht, ze zijn voor mij een betrouwbare partner.’

Boekhouding, salarisadministratie, belastingen

‘Cijfers die Tellen is voor mij ook een heel compleet administratiekantoor’, besluit Annika haar verhaal. ‘Ze verzorgen de online boekhouding, waarbij ze ook de digitale koppeling met ons facturatiesysteem en ons verzuimsysteem hebben geregeld. Maar ook de salarisadministratie, met daarbij de werknemerscontracten en reis- en kostendeclaraties van medewerkers. En niet te vergeten al onze belastingzaken, inclusief aangiftes. Daarnaast hebben ze ook geregeld dat de online betaalmodule van Equipreneurs direct gekoppeld aan onze boekhouding. Je begrijpt dat ik Cijfers die Tellen echt een aanrader vindt voor ondernemers.’

Kijk voor meer informatie op Clickhorse marketing

Meer weten wat Cijfers die Tellen jou als ondernemer te bieden heeft?

Neem gerust contact met ons op.